Jag undrar vad det krävs för utbildning för att få jobb på Försäkringskassan. Det kan inte vara några högre studier direkt. Dessutom skulle någon behöva ta tag i att göra om deras system som verkar helt värdelösa och oförändrade sen datorns uppkomst. Dom hittar ingenting i systemen och dessutom blir dom mest simplaste ärenden superkrångliga att hantera och handlägga. Dom skulle verkligen behöva mig där, jag som nu har haft väldigt mycket kontakt med Kassan under året (p.g.a min föräldraledighet) och fått en insyn i vad som behöver förbättras.
Ta t.ex. anledningen till min senaste kontakt med Kassan: Jag fick hem en räkning (Kassan hade gjort fel och gett mig för mycket pengar, som dom inte kunde korrigera på nästa utbetalning utan var tvungna att skicka en räkning istället) med en påminnelse avgift. Denna räkning skulle varit betald den 20 december -07 och jag betalade denna räkning 28 november -07. Detta fick förstås lite panik att resa sig i mig. Hade jag glömt räkningen? Tappat bort den? Var pengarna ute och vandrade i Cyberspace? Men, nejdå, allting var korrekt. Jag kollade mitt kontoutdrag och såg att pengarna gått iväg som dom skulle till rätt gironummer.
Jag ringde Kassan och fick stå i 10 minuters kö, vilket inte låter särskilt länge, men som är nog så länge om man har en 10 månaders bebis som hittar på bus konstant. När jag kom fram kunde inte personen som satt där hjälpa mig utan jag blev vidarekopplad till en växel, där det oxå var kö. Efter en stund svarar en otrevlig kvinna som borde ha ett annat jobb än att sitta i en växel. Hon blir märkbart irriterad när jag inte kan namnet på min handläggare ("men kan du inte gissa vad hon heter då?"). Hon talar om att hur som helst så är alla handläggare på lunch och jag får ett nummer till en handläggare som jag ringer efter lunchen.
Det visar sig att denna handläggare inte heller kan hjälpa mig och hon ger mig ytterliggare ett nummer till Statlig Fordran i Östersund. Där får jag stå i en 15 minuter lång telefonkö och blir sedan vidarekopplad till en fax som börjar tjuta i örat på mig. Jag lägger på och ringer upp igen. Ytterliggare telefonkö.
En väldigt trevlig man vid namn Jörgen svarar. Jag talar om att jag kan se att pengarna gått iväg, men han kan inte se att dom kommit fram. Han ber att få återkomma när han talat med deras ekonomer. Jag kollar upp så att OCR nummret stämmer med räkningen, vilket det gör och Jörgen ringer upp samma dag(detta var igår). Han kan fortfarande inte hitta mina pengar och ber mig ringa upp min bank för att kolla att pengarna verkligen gått iväg till Kassan. Detta gör jag idag (utan telefonkö alls, Skandiabanken rocks!) och ringer tillbaka till Jörgen och talar om att allt stämmer, pengarna har gått iväg till Kassans gironummer.
Jörgen har fortfarande inte hittat min inbetalning, men ber att få ringa upp när han pratat med högre instanser. När han ringer tillbaka visar det sig att Kassan gjort fel och råkat knappa in att jag ska betala tillbaka dubblapengar. Han har nu åtgärdat deras misstag och allt är i sin ordning.
Detta är inte första gången Kassan gör fel (tror misstag har hänt ca.5 gånger under förra året, när det gäller mig) och det är förmodligen inte sista heller. Jag blir så trött.
Nästa gång ska jag försöka skriva något positivt som hänt. Jag har förresten köpt finfina tapeter till vårt nya sovrum=).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar